Service en contact: Schadeverzekeringen

Hoe kan Sanne je helpen?

Chat met Sanne, onze digitale assistent. Komt die er niet uit? Neem dan contact met ons op. De contactopties vind je onderaan deze pagina.

Open de chat

Veelgestelde vragen

Autoverzekering

Hoeveel schadevrije jaren heb ik?

Je kunt het aantal schadevrije jaren opvragen bij je huidige of vorige verzekeraar. Is dat Nationale-Nederlanden? Dan vind je je schadevrije jaren terug in mijn.nn en op je polisblad. Je polisblad ontvang je jaarlijks bij de verlenging van je verzekering.

Waar vind ik mijn internationaal verzekeringsbewijs (IVB)?

Je ontvangt je internationaal verzekeringsbewijs (voorheen de groene kaart) bij het afsluiten van je verzekering. Bij elk nieuw verzekeringsjaar krijg je een nieuwe. Meer weten over het internationaal verzekeringsbewijs? Ga naar nn.nl/ivb.

Bekijk meer veelgestelde vragen

Inboedelverzekering

Is mijn mobiele telefoon verzekerd?

Schade aan mobiele elektronica door water, brand en diefstal in huis is standaard meeverzekerd. De Inboedelverzekering dekt geen schade door stoten of vallen aan smartphones, laptops, tablets, wearables devices (zoals smartwatches of smart glasses). Dit kun je verzekeren met de extra module Mobiele elektronica.

Wat is het verschil tussen de Inboedel- en Opstalverzekering?

Met de Inboedelverzekering verzeker je je voor diefstal en schade aan de spullen in je koop- of huurhuis. Deze verzekering is niet verplicht, maar biedt wel extra zekerheid als er iets misgaat in huis.

Met de Opstalverzekering ben je verzekerd voor schade aan je huis. Deze verzekering hoef je alleen af te sluiten als je een koophuis hebt. Sommige banken verplichten een opstalverzekering als je een hypotheek afsluit. Heb je een appartement gekocht? Dan is de opstalverzekering soms al voor het hele gebouw geregeld via de VvE.

Bekijk meer veelgestelde vragen

Opstalverzekering

Zijn mijn zonnepanelen verzekerd?

Ja, je zonnepanelen zijn verzekerd bij schade. Bijvoorbeeld door brand, bliksem, storm en (poging tot) diefstal. Voor je zonnepanelen maakt het niet uit of ze aan je dak vastzitten of los op je platte dak staan.

Goed om te weten: Je bent niet verzekerd voor schade die is ontstaan door het verkeerd bevestigen of installeren.

Huur je zonnepanelen? Dan zijn deze niet verzekerd met je Opstalverzekering.

Je hoeft je nieuwe zonnepanelen niet aan te melden als je al een Opstalverzekering hebt. Ook hoef je jouw verzekering niet aan te passen.

Wat is het verschil tussen de Opstal- en Inboedelverzekering?

Met de Opstalverzekering ben je verzekerd voor schade aan je huis. Deze verzekering hoef je alleen af te sluiten als je een koophuis hebt. Sommige banken verplichten een opstalverzekering als je een hypotheek afsluit. Heb je een appartement gekocht? Dan is de opstalverzekering soms al voor het hele gebouw geregeld via de VvE.

Met de Inboedelverzekering verzeker je je voor diefstal en schade aan de spullen in je koop- of huurhuis. Deze verzekering is niet verplicht, maar biedt wel extra zekerheid als er iets misgaat in huis.

Bekijk meer veelgestelde vragen

Aansprakelijkheidsverzekering

Is een aansprakelijkheidsverzekering verplicht?

Een aansprakelijkheidsverzekering is niet verplicht. Wel is het verstandig deze verzekering te hebben. Want het schadebedrag kan hoog oplopen, als iemand jou, iemand uit je gezin of je huisdier aansprakelijk stelt voor het beschadigen van spullen of het verwonden van iemand. Met de Aansprakelijkheidsverzekering ben je hiervoor verzekerd.

Verschil aansprakelijkheidsverzekering en Wettelijke Aansprakelijkheid (WA)

Hoewel de namen op elkaar lijken, zit er een groot verschil tussen een WA-verzekering en een aansprakelijkheidsverzekering. Het zit zo.

  • In Nederland ben je verplicht om je te verzekeren voor Wettelijke Aansprakelijkheid als je een auto hebt. Zo ben je verzekerd voor schade die je met jouw auto veroorzaakt bij anderen.

  • Zit je niet in de auto en beschadig je (spullen van) anderen? Bijvoorbeeld wanneer je de tv van je vrienden laat vallen tijdens het verhuizen. Dan kun je een vergoeding vragen via de Aansprakelijkheidsverzekering, als je die hebt. Deze verzekering is niet verplicht. Je kunt er zelf voor kiezen.

  • Een belangrijk verschil is dus dat een WA-verzekering verplicht is, en een aansprakelijkheidsverzekering niet.

    Bekijk meer veelgestelde vragen

    Reisverzekering

    Ben ik ook in Nederland verzekerd?

    In Nederland geldt de Doorlopende Reisverzekering alleen wanneer:

  • je reis of verblijf in Nederland onderdeel is van een reis met een buitenlandse eindbestemming;
  • of je een rekening kunt laten zien van minimaal één overnachting die je tijdens je vakantie in Nederland deed. Een rekening voor een vaste stand-, lig- of seizoensplaats op een bungalowpark, camping of jachthaven is niet geldig.


  • Let op: de rekening moet zijn opgemaakt door een persoon of organisatie die de overnachtingsaccommodatie beroeps- of bedrijfsmatig aanbiedt. Binnen de module Pechhulp is Nederland uitgesloten.

    Kan ik kinderen meeverzekeren?

    Minder- of meerderjarige kinderen (ook pleeg- en stiefkinderen) kun je meeverzekeren als zij:

  • in gezinsverband met jou (de verzekeringnemer) samenwonen. Hieronder valt ook een omgangsregeling of co-ouderschap;
  • of ze in een verpleeghuis wonen dat door de overheid is erkend;
  • of ze onder de Wet Studiefinanciering vallen en voor een dagstudie buitenshuis wonen.
  • Bekijk meer veelgestelde vragen

    Rechtsbijstandverzekering

    Hoe vraag ik om juridische hulp?

    Heb je juridisch advies of rechtsbijstand nodig? Nationale-Nederlanden helpt je graag zo goed mogelijk. Daarom verleent DAS de rechtsbijstand aan jou. Neem contact op met hen via het telefoonnummer 020 651 87 75. Of vul het online formulier in op das.nl/nn.

    Wat is standaard verzekerd?

    De module Consument zit altijd in je Rechtsbijstandverzekering. Met deze module krijg je bijvoorbeeld hulp bij de volgende juridische problemen:

  • Je hebt een conflict met je telecombedrijf over je telefoonabonnement.
  • De webshop levert je product niet na je betaling.
  • Je pensioenuitkering is lager dan toegezegd.
  • Er ontstaat een conflict over de erfenis.


  • Je kiest er zelf voor of je ook de modules Wonen, Werk en Verkeer afsluit.

    Bekijk meer veelgestelde vragen

    Motorverzekering

    Waar vind ik mijn schadevrije jaren?

    Heb of had je een Motorverzekering van Nationale-Nederlanden? Dan vind je je schadevrije jaren terug in mijn.nn en op je polisblad. Je polisblad ontvang je elk jaar bij de verlenging van je verzekering.

    Hoe zijn accessoires, helm en motorkleding verzekerd?

    Bij WA Plus en WA All risk zijn accessoires, helm en kleding voor dezelfde gebeurtenissen verzekerd als je motor. Voor diefstal van accessoires geldt dit alleen als je voorzichtig genoeg bent om diefstal te voorkomen. In mijn.nn en op je polisblad zie je voor welk bedrag je accessoires, helm en kleding zijn verzekerd.

    Accessoires zijn onderdelen en voorwerpen van je motor die niet door de fabriek zijn meegeleverd, maar later gekocht. Denk aan een kofferset, windscherm, navigatiesysteem, actioncam, gehoorbescherming en headset. Hieronder vallen ook accessoires die standaardonderdelen vervangen. Zoals een spiegel of zadel.

    Bekijk meer veelgestelde vragen

    Ongevallenverzekering

    Ben ik ook in het buitenland verzekerd?

    Jazeker, de Ongevallenverzekering biedt wereldwijde dekking.

    Welke sporten vallen niet onder de verzekering?

    Je krijgt geen uitkering als het ongeval is veroorzaakt of ontstaan tijdens:

  • een bergtocht over gletsjers zonder begeleiding van een erkende gids;
  • hanggliden;
  • sportklimmen;
  • deelname aan, of training voor, snelheidswedstrijden met motorrijtuigen, motorboten of fietsen.
  • Bekijk meer veelgestelde vragen

    Samenwerking
    Nationale-Nederlanden Bank N.V. is de bemiddelaar van de particuliere schadeverzekeringen. Wij brengen deze verzekeringen onder bij de verzekeraar Nationale-Nederlanden Schadeverzekering Maatschappij N.V. Wijzigingen regel je via ons (Nationale-Nederlanden Bank N.V.). Wij ontvangen een vast percentage van de premie als provisie. Lees meer over de bemiddelaar.

    Service en Contact

    We kunnen je op verschillende manieren helpen.

    Chatten

    Start de chat

    Chat met Sanne, onze digitale assistent. Komt die er niet uit? Binnen kantooruren neemt een medewerker het over.

    Bellen

    088 663 0663

    Bereikbaar van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.00 uur.

    Via je adviseur

    Vind je adviseur

    Neem contact op met je adviseur als je iets wilt vragen of wijzigen.